منوی اصلی
Skip Navigation Links
عناوین آخرین مقالات
نظر سنجی
آمار بازدید سایت
نیت
باب نيت قال الله عزوجل: {وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ} بينه5 وفرمان نيافتند جز آنكه الله را مخلصانه وبرپايه ي آيين توحيدي درحالي عبادت کنند که دين وعبادت را ويژه او بدانند ونماز را برپا دارند وزکات دهند، اين همان آيين استوار وراستين است. قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ، وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى، فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ، وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لدُنْيَا يُصِيبُهَا أَوْ امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ" اعمال به نيت ها بستگي دارند، ودستاورد هرکسي همان چيزي است که نيت کرده است. پس هرکس هجرتش براي الله وپيامبرش باشد، هجرتش براي الله وپيامبر اوست. وهر کس براي کسب دنيا يا ازدواج با زني هجرت نمايد، هجرتش همان چيزي است که به خاطر آن هجرت کرده است. اخلاص: کاري از کارهاي قلب بلکه در مقدمه اعمال قلبي قرار دارد، زيرا پذيرش اعمال منوط به وجود آن است. منظور از اخلاص، جويا شدن رضايت خدا در عمل وتصفيه آن از شايبه هاي شخصي يا دنيوي است. مبناي اخلاص در عمل، انحصار نيت براي خداست، واخلاص نتيجه توحيد خالص ميباشد. اما حقيقت اخلاص از نگاه بزرگان دين: شيخ جنيد بغدادي ميفرمايد: اخلاص، رمز بين عابد ومعبود است. استاد ابوالقاسم قشيري ميفرمايد: اخلاص يعني تصفيه طاعت وعبادت از ملاحضه ديگر شايبه ها. حذيفه مرعشي گفته است: اخلاص عبارت است از اينکه افعال بنده ي خدا در ظاهر وباطن يکي باشد. بعضي از علما علم را به بذر، وعمل را به زراعت، واخلاص را به آب حيات تشبيه کرده اند. از سهل بن عبدلله تستري سوال شد که چه چيزي بر نفس دشوارتر است؟ فرمود: اخلاص، زيرا نفس در آن بهره اي ندارد. امام فخر رازي ميفرمايد: بدان هر که آميختن چيز ديگر با آن ممکن باشد، واثري از آميخته بودن با چيز ديگر در آن نباشد، آنرا خالص گويند. فعل تصفيه شده را اخلاص گويند. خداي متعال ميفرمايد: {...مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَبَنًا خَالِصًا سَائِغًا لِلشَّارِبِينَ} نحل66 اخلاص ضد شرک است، پس هرکس مخلص نیست،چه بسا که مشرک باشد. مخلص هميشه ترجيح ميدهد که يک سرباز گمنام باشد وبدون اينکه او را بشناسند، جان فداکند. شوقي شاعر معروف ميفرمايد: خفي الاساس عن العيون تواضعا من بعد ما رفع البناء مشيرا اساس ساختمان{شالوده} بعد از اينکه بناي ساختمان را برافراشت، به خاطر تواضع خود را پوشاند. ورسول خدا ميفرمايند: {..إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْأَبْرَارَ الْأَتْقِيَاءَ الْأَخْفِيَاءَ الَّذِينَ إِذَا غَابُوا لَمْ يُفْتَقَدُوا، وَإِنْ حَضَرُوا لَمْ يُدْعَوْا، وَلَمْ يُعْرَفُوا قُلُوبُهُمْ مَصَابِيحُ الْهُدَى، يَخْرُجُونَ مِنْ كُلِّ غَبْرَاءَ مُظْلِمَةٍ } سنن ابن ماجه همانا خداوند پاکان وپرهيزگاراني را که به خاطر پرهيز از تظاهر وريا خود را پنهان ميدارند، دوست دارد. آنانکه فقط خدا را در نظر ميگيرند، وچنان بي سروصدا هستند که اگر غايب باشند، کسي سراغشان را نميگيرد واز حالشان نميپرسد، واگر در ميان مردم حاضر شوند، به علت عدم تظاهر شناخته نميشوند، دلهايشان چراغهاي هدايت است واز هر گرد وغبار تاريکي رهايي ميابند. براي اينکه بيشتر معنا ومفهوم اخلاص در اذهان ما تداعي شود، به اين داستان زيبا توجه فرماييد. معن بن يزيد که خود و پدر و پدربزرگش همه صحابي بودند،گفت: پدرم ابويزيد بمنظور صدقه دادن چند ديناري را نزد شخصي در مسجد گذاشت تا آن را براي نيازمندي صدقه دهد، سپس من آمده و آن مبلغ را گرفتم و نزد پدرم آوردم، پدرم گفت: بخدا من نخواستم که اين پول براي تو داده شود و من بحضور پيامبر صلي الله عليه وسلم آمده با پدرم در اين مورد، مخاصمه و از او پيش پيامبر صلي الله عليه وسلم شکايت بردم، آنحضرت صلي الله عليه وسلم فرمود که: اي يزيد تو بر اساس نيت خويش اجر داده مي شوي، و تو اي معن صاحب پولي هستي که گرفته اي.بخاري 1422 اين فرمايشات پيامبر بيانگر اين نکته مهم مي باشد که اعمال به نيت ها بستگي دارند. عبد الله بن عمر رضي الله عنهما مي گويد: از رسول الله - صلى الله عليه وسلم - شنيدم كه فرمود: «سه نفر از امتهاي گذشته، به راه افتادند و شب را در غاري، بيتوته نمودند. ناگهان، سنگ بزرگي از قلة كوه، سرازير شد و دهانة غار را كاملاً مسدود نمود. به يكديگر گفتند: راه نجاتي از اين سنگ، وجود ندارد مگر اينكه به اعمال نيك خود، متوسل شده و از خدا بخواهيم.(تا ما را نجات دهد). يكي از آنان، دعا كرد و گفت: پروردگارا! پدر و مادرم سالخورده بودند و من قبل از زن و فرزند و غلام و كنيزان خود، به آنها غذا مي دادم. روزي، بخاطر كاري، دير به خانه برگشتم و قبل از اينكه خدمت والدينم برسم، آنها خواب رفته بودند. شير دوشيدم و آنها را بدست گرفتم و تمام شب، در انتظار بيدار شدن آنان، روي پاهايم ايستادم و به اهل خانه ام چيزي ندادم. هنگام صبح، وقتي كه آنها بيدار شدند، آن شيرها را به آنان، دادم. پروردگارا! اگر اين عمل را بخاطر خوشنودي تو انجام داده ام، ما را از اين مصيبتي كه گرفتار آن شده ايم، نجات ده. آنگاه، سنگ، اندكي تكان خورد. اما نه در حدي كه آنان بتوانند از غار، بيرون بيايند». رسول الله - صلى الله عليه وسلم - فرمود: «سپس، نفر دوم، دست به دعا برداشت و گفت: پروردگارا! من دختر عمويي داشتم كه فريفتة او شده بودم. روزي مي خواستم با او زنا كنم ولي امتناع ورزيد. تا اينكه در يكي از سالها، نياز پيدا كرد و نزد من آمد، گفتم: اگر خود را در اختيار من قرار دهي، يكصد و بيست دينار به تو خواهم داد، او ناچاراً پذيرفت. وقتي كاملاً براي انجام آن عمل، آماده شدم، گفت: از خدا بترس وگوهر عفت مرا نشکن، من از انجام آن عمل، منصرف شدم، و مبلغ مذكور را به او بخشيدم و از او جدا شدم در حالي كه نزد من از همة مردم، محبوبتر بود. پروردگارا! اگر اين كار، بخاطر خوشنودي تو بوده است، ما را از اين گرفتاري، نجات بده. آنگاه، سنگ، اندكي از جايش تكان خورد. اما نه به اندازه اي كه آنان بتوانند از غار، بيرون بيايند». رسول الله - صلى الله عليه وسلم - فرمود: «سپس نفر سوم، دست به دعا برداشت و گفت: پروردگارا! چند كارگر را به كاري گماشتم و مزد آنان را پرداخت نمودم، مگر يك نفر كه بدون دريافت مزد، رفته بود. من مزد او را به كار انداختم تا اينكه ثروت زيادي بدست آمد،.پس از مدتي، آن كارگر نزد من آمد و گفت: اي بنده خدا! مزد مرا پرداخت كن. گفتم: آنچه گاو، گوسفند، شتر و برده كه اينجا مي بيني، از آنِ تو هستند، گفت: اي بنده خدا! مرا مسخره نكن! گفتم: تو را مسخره نمي كنم. سرانجام، او تمام آنها را در پيش گرفت و با خود برد و چيزي باقي نگذاشت. {..اللَّهُمَّ فَإِنْ كُنْتُ فَعَلْتُ ذَلِكَ ابْتِغَاءَ وَجْهِكَ فَافْرُجْ عَنَّا مَا نَحْنُ فِيهِ، فَانْفَرَجَتِ الصَّخْرَةُ فَخَرَجُوا يَمْشُونَ}. پروردگارا! اگر اين كار را بخاطر رضاي تو انجام داده ام، ما را از اين گرفتاري نجات بده. آنگاه، سنگ، از دهانة غار، كنار رفت و آنها بيرون رفتند. بخارى: 2272 يکي از آموزه هاي مهم اين حديث اين ميباشد که اخلاص، از اسباب گشايش مشکلات است، چرا که هر کدام از آنها اينطور مطرح کردند: اگر اين كار را خالص بخاطر رضاي تو انجام داده ام، ما را از اين گرفتاري نجات بده. اميد است که خداوند سبحان به همه ما اخلاص در قول وعمل عنايت بفرمايد، وقلبهاي مارا از غل وغش پاک ومصفا نمايد. آمين
تبلیغات
ورود استاتید
ورود طلاب
لینک های مرتبط