منوی اصلی
Skip Navigation Links
عناوین آخرین مقالات
نظر سنجی
آمار بازدید سایت
فضائل اذان و مؤذن
شکی در این نیست که اذان یکی از شعائر اسلامی می باشد، و اذان به سوی نماز و عبادت باری تعالی ندا می دهد. و مسلمین را به اجابت کردن و لبیک گفتن امر می کند، ای از ممیزات و ویژگی های اذان می باشد، و لابد در اذان فضلی و اجری عظیم نهفته است.چرا که اذان از جمله ی اعمالی است که عبادت به حساب می آید و عبادت نیز موجب تقرب به الله عزوجل می گردد، چرا که الله عزوجل می فرماید: (وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ){فصلت: 33} ترجمه: " و چه کسی خوش گفتارتر است از کسی که به سوی خدا دعوت کند، و کار شایسته انجام دهد، و گوید: « بی شک من از مسلمانان هستم.» " ام المؤمنین عایشه رضی الله عنها و برخی از مفسرین بر این هستند که این آیه در شأن مؤذنین نازل شده است، ام المؤنین عایشه رضی الله عنها می فرماید: زمانی که مؤذن ( حیّ علی الصلاة ) می گوید، در واقع او به سوی الله دعوت می دهد. • در این جا به برخی از فضایل اذان و مؤذن اشاره می کنیم: 1. قرعه انداختن برای گفتن اذان: ابوهریره رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت می کند، که ایشان فرمودند:( لوْ يَعلَمُ الناس ما في النداءِ والصفِّ الأَوَّلِ؛ ثم لم يجدوا إلا أن يَستَهمُوا عليهِ لاستَهموا) «مختصر صحیح بخاری» ترجمه:«اگر مردم می دانستند چه اجری در اذان و صف اول نماز وجود دارد، هیچ راهی نمی یافتند مگراینکه قرعه کشی کنند بر آن، حتما قرعه می انداختند.» امام نووی در توضیح این حدیث می فرماید: اگر مردم می دانستند که اذان دارای چه قدر و منزلتی است و چه پاداش بزرگی به دنبال دارد و هیچ راهی برای رسیدن به آن به خاطر کمبود زمان بین دو اذان یا اینکه مسجد فقط یک مؤذن دارد، نمی یافتند؛ برای دست یافتن به آن قرعه می انداختند. 2. در روز قیامت مؤذنین دارای گردنهای دراز می باشند: عن معاویة رضی الله عنه قال: سمعت رسول الله صلی الله علیه وسلم یقول:( الْمُؤَذِّنُونَ أَطْوَلُ النَّاسِ أَعْنَاقًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ) «سنن ابن ماجه» ترجمه:" مؤذنین در روز قیامت دارای درازترین گردن ها می باشند." امام نووی در رابطه با این حدیث می گویند: {مؤذنین در روز قیامت مشتاق ترین مردم به رحمت خداوند هستند، لذا فردی که مشتاق چیزی باشد برای مطلع شدن از آن و برای واقف شدن بر آن، گردن خود را دراز میکند. و آنچه که مستفاد است، این است که مؤذن صاحب مقام و شرف در روز قیامت است. روزی که همه سرافکنده هستند، مؤذنین سر خود را بالا گرفته اند. 3. شیطان از اذان فرار میکند: ابو هریره رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت می کند که ایشان فرمودند: (إِذَا نُودِيَ لِلصَّلاَةِ أَدْبَرَ الشَّيْطَانُ، ولَهُ ضُرَاطٌ حَتَّى لا يَسْمَعَ التأذين، فَإِذَا قُضِيَ النِّدَاءُ أَقْبَلَ، حَتَّى إِذَا ثُوِّبَ بِالصَّلاَةِ أَدْبَرَ، حَتَّى إِذَا قُضِيَ التَّثْوِيبُ أَقْبَلَ، حَتَّى يَخْطِرَ بَيْنَ الْمَرْءِ وَنَفْسِهِ) « موطأ امام مالک» ترجمه:{زمانی که برای ادای نماز، اذان گفته می شودف شیطان پشت می کند، و او از خود باد شکم صدادار از خود سوا می کند، تا صدای اذان را نشنود. زمانی که اذان تمام می شود برمی گردد، زمانی که اقامه ی نماز فرا برسد، پشت می کند و هنگامی که تمام شد بر می گردد و بین شخص و نفس او هول و هراسی را راه می اندازد.} حافظ ابن حجر عسقلانی در توضیح این حدیث می فرماید: علت وحکمت فرار شیطان به هنگام شنیدن اذان و اقامه ( در حالی که شیطان به هنگام شنیدن قرآن و ذکر در نماز این رفتار را از خود نشان نمی دهد)، تا اینکه در روز قیامت برای مؤذن شهادت ندهد، چرا که هیچ جن و انسی صدای اذان را نمی شنود مگر اینکه برای مؤذن در روز قیامت شهادت میدهد. 4. جن و انس و هر چیزی برای مؤذن شهادت می دهد: (عن عبدِ اللهِ بن عبدِ الرحمنِ بن أبي صَعصعةَ الأَنصاريِّ ثم المازني أنَّ أبا سعيدٍ الخدْري قالَ له: إني أَراكَ تحِبُّ الغَنَمَ والباديةَ، فإذا كنتَ في غنمِكَ أوْ بادِيتِكَ فأذَّنتَ بالصلاةِ فارفَع صوْتَك بالنِّداءِ، فإنهُ لا يَسمعُ مدَى صوْتِ المؤذِّنِ جِنٌّ، ولا إنسٌ، ولا شيءٌ، إلا شَهِدَ له يومَ القيامةِ) «مختصر صحیح امام بخاری» ترجمه: «از عبدالله بن عبدالرحمن بن ابی صعصعه انصاری مازنی روایت است که ابو سعید خدری به او گفت: من می بینم که تو گوسفندان و صحرا را دوست داری، هر گاه در میان گوسفندانت یا در صحرا بودی بودی و قصد گفتن اذان داری پس به هنگام اذان صدایت را بالا ببر، چرا که جن و انس و هیچ شیء دیگر صدای مؤذن را نمی شنوند مگر اینکه در قیامت برای او شهادت می دهند.» 5. رسول الله علیه الصلاة و السلام برای مؤذن دعای مغفرت می کند: (الْإِمَامُ ضَامِنٌ، وَالْمُؤَذِّنُ مُؤْتَمَنٌ،اللَّهُمَّ أَرْشِدِ الْأَئِمَّةَ، وَاغْفِرْ لِلْمُؤَذِّنِينَ) " صحیح ابن خزیمه" ترجمه:{امام متعهد است، مؤذن امین است، خداوندا امامان را راهنمایی و هدایت کن و مؤذنین را بیامرز} 6. مغفرت و آمرزش برای مؤذن از سوی باری تعالی: عن عقبة بن عامر رضی الله عنه قال: سمعت رسول الله صلی الله علیه وسلم یقول: (يَعْجَبُ رَبُّنَا مِنْ رَاعي غنَمٍ فِي رَأسِ الشَّظِيَّةِ لِلْجَبَلِ يُؤَذِّنُ بالصَّلاةِ وَيُصَلِّي، فَيَقُولُ اللهُ -جَلَّ وَعَلا-: انْظُرُوا إِلى عَبْدِي هذَا، يُؤَذِّنُ وَيُقِيمُ الصَّلاةَ يَخَافُ مِني، غَفَرْتُ لِعَبْدِي وَأدْخَلْتُهُ الْجَنَّةَ) ترجمه: (در عجب است پروردگارت از چوپانی که برقله ی کوهی ایستاده است و در آنجا برای نماز اذان می گوید و نماز را بر پا میدارد پس الله عزوجل می فرماید: به بنده ام نگاه کنید، بنده ای که از ترس من اذان میگوید و نماز به پا میدارد، همانا من برای بنده ام آمرزیدم و به بهشتم داخل کردم.) 7. أذان دلیل واضحی است بر اسلام فرد 8. دعا بین أذان و إقامه رد نمی شود: قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: لا یرد الدعاء بین الأذان والإقامة ترجمه:( دعا بین أذان و إقامه رد نمی شود)
تبلیغات
ورود استاتید
ورود طلاب
لینک های مرتبط