منوی اصلی
Skip Navigation Links
عناوین آخرین مقالات
نظر سنجی
آمار بازدید سایت
ذی الحِجَّة
مقدمه: الحمد لله رب العالمين، و الصلاةو السلام على سيد المرسلين، و على آله و صحبه أجمعين. ماه مبارک ذی¬الحجّه که امسال مصادف با شهریور ماه است ـ دارای فضل و شرافت عظیمی است مخصوصاً سیزده روز اوّل ذی¬الحجه. امید است با این کتابچه¬ای که در دست دارید بتوانیم اندکی از فیوضات این ماه عظیم را به مؤمنان معرّفی کنیم. آیا می¬دانید ده روز اوّل ذی الحجه حتّی از ده روز آخر رمضان هم بهتر است؟ رسول الله r فرمودند: هيچ روزي نيست که در آن عمل صالح، نزد خداوند محبوب¬تر از ده روز اوّل ذی الحجه باشد. گفتند: يا رسول الله و حتي جهاد در راه خدا ؟! فرمودند: و حتي جهاد در راه خدا؛ مگر مردي که با جان و مالش در راه خدا حرکت کرده و در راه خدا شهيد شود. (صحیح بخاری) یکی از دلایل برتری آن این است که بزرگ¬ترین عبادات مثل نماز، روزه، حج، قربانی و صدقه، در این ایّام جمع شده¬اند. نیّت از اوّل ذی الحجّه: کسانی¬که نیّت قربانی دارند برای آنها سنّت است از اوّل ماه ذی الحجه (چه با رويت هلال و چه با تكميل ماه ذي القعده) موی خود را کوتاه نکرده و ناخن نگیرند تا زمانی-که قرباني کنند. اگر کسی در وسط دهه ذي الحجه نيّت قرباني كرد از موقع نيّت، مو و ناخن¬اش را کوتاه نکند. - از ابو قتاده t روايت شده که گفت: یک نفر از رسول الله r سؤال کرد: پاداش کسی که روز عرفه را روزه می¬گیرد چیست؟ فرمود: گناهان سال گذشته و سال جاری را محو مي¬کند. - بیشترین روزی که خداوند بندگانش را از آتش جهنّم نجات می¬دهد روز عرفه است. زیرا اکثریّت مسلمانان در این روز یا روزه هستند و یا در صحرای عرفات مشغول دعا و استغفارند. - مستحب است در روز عرفه و روز عید و سه روز بعد از آن، در هر جا و در هر حالت این ذکر را بر زبان جاری کنیم: « الله اکبر الله اکبر الله اکبر لا اله الا الله والله اکبر الله اکبر و لله الحمد » عیــد: هر کدام از ادیان و مذاهب مختلف دنیا روزی را به عنوان عید برای جشن و شادی در بین خود دارند. امّا در اسلام تمام عید¬ها، در پایان انجام یک عبادت مهم قرار دارد که مردم به شکرانه انجام آن عبادت و اجرای دستور خدا، جشن می¬گیرند و شادی می-کنند. مثلاً عید فطر بعد از پایان ماه مبارک رمضان است که مسلمانان به شکرانه یک ماه روزه جشن می¬گیرند. عید قربان در ماه ذی الحجّه است و مسلمانان به شکرانه به¬ جا آوردن فریضه حج جشن می¬گیرند. « عید هفتگی نیز در روز جمعه است که همه مسلمانان در این روز برای ادای فریضه نماز جمعه دور هم جمع می¬شوند » (ابوداود 3/273) پس در روز عید این سنّت¬ها را رعایت کن: 1) نظافت 2) استعمال بوی خوش 3) مسواک 4) غسل 5) بهترین لباس خود را بپوش 6) قبل از تمام شدن نماز عید چیزی نخور 7) در مسیر رفت و برگشت و داخل مسجد، خدا را ذکر کن 8) پیاده به نماز عید برو و پیاده برگرد 9) از راهی به مسجد برو و از راهی دیگر بازگرد 10) سعی کن زود به مسجد بروی 11) نماز عید، سنّت قبلیّه ندارد بعد از ورود به مسجد فقط دو رکعت سنّت تحیّة المسجد بخوان و سپس به همراه مردم تکبیر بگو 12) بعد از اتمام نماز، اوّل به مادر، سپس به خویشاوندان نزدیک سر بزن. برای روز عید به¬خاطر بسپاریم: 1) تحت هیچ شرایطی حاضر نشویم به نامحرم مثل خواهر زن، زن عمو، دختر عمو، دختر خاله و دختر عمّه دست بدهیم. 2) به غیر از روز عید، اوقات دیگر نیز به زیارت قبور برویم و این کار خوب را مخصوص روز عید قرار ندهیم. 3) وقتی کسی وفات کرد بعضی از خانواده¬ها اولین عید که آمد برای او مراسمی می¬گیرند که به عید اوّل مشهور است. به این خانواده¬ها توصیه کنیم عید اوّل گرفتن برای میّت درست نیست. 4) شئونات اسلامی و اجتماعی را در پوشش رعایت کرده و جوانان عزیزمان را راهنمایی کنیم تا خود را در مقابل مد و تیپ¬های مختلف نبازند. قابل توجّه خواهران: خانم¬ها می‎توانند نماز عید را در منزل بخوانند. بعد از نیّت نماز عید و دست بستن، در رکعت اوّل 7 بار و در رکعت دوّم 5 بار الله اکبر بگویند و به همراه الله اکبر گفتن دست-ها را بالا ببرند. سایر ارکان به مثل بقیه نمازها می باشد. تو نیز اسماعیل¬ات را قربانی کن: ابراهیم u در سنّ 86 سالگی صاحب فرزندی به نام اسماعیل شد. تمام امید و دلبستگی او همان یک فرزند بود. زمانی که به سنّ 100 سالگی رسید خداوند به او دستور داد « اسماعیل¬ات را قربانی کن». امّا این حکایت گویای چیست؟ باید بدانیم که هر کس در وجودش صاحب یک اسماعیل است که باید آن را در این ایّام، برای خدا قربانی کند. امّا کدام اسماعیل؟ هر چه که ممکن است تو را در راه ایمان ضعیف کند یا تو را از عبادت و نماز باز دارد، یا تو را به خود وابسته کند، یا آن¬چه نگذارد حقیقت را بشنوی و به آن اعتراف کنی و عشق او تو را کور کرده¬باشد، همان اسماعیل توست. این اسماعیل ممکن است اَشکال گوناگونی داشته باشد: ممکن است یک شخص باشد یا یک شیء یا پست و مقام یا موقعیّت، شغل، پول، خانه، باغ، اتومبیل، خانواده، همسر، شهوت، شهرت، قدرت، هنر، لباس، نام، جان، جوانی و شاید هم زیبایی باشد. اصلا لازم نیست کسی بداند؛ خودت بدانی و خدا کافی است. اکنون کاردی را بردار و آن را برای خدا قربانی کن. زمانی که ابراهیم u این امتحان سخت را به خوبی پشت سر گذاشت ، خداوند به عنوان هدیه بشارت فرزند دوّم را به نام اسحاق و نوه¬ای به نام یعقوب به او دادند. اهمیّت قربانی: - یکی از مسائل مشترک بین ما و حجّاج در این ایّام مبارک، قربانی است. - این قربانی است که سبب شده عید، به نام عید قربان و عید اضحی نامگذاری شود. - قربانی، نشان دهنده میزان تقوا و خداترسی شما است. - ابراهیم u را به یاد می¬آوریم که مأمور به ذبح فرزندش اسماعیلu بود. احکام قربانی: 1- وقت قربانی از کی شروع می شود و تا چه موقع پایان می¬یابد؟ بعد از اتمام نماز عید وقت آن شروع می¬شود و تا غروب آفتاب از روز سوّم بعد از عید ( ایام تشریق) ادامه دارد. 2- قربانی کردن برای کسی که توانایی داشته باشد چه حکمی دارد؟ سنّت مؤکّده است. 3- سنّ حیوانی که برای قربانی مناسب است ؟ شتر (5 سال به بالا ) گاو ) دو سال ) بز ) دو سال ) گوسفند یا قوچ (یک سال ) 4- چه حیوانی برای قربانی مناسب نیست؟ حیوانی که دارای عیب باشد، مریض باشد و یا بیش از اندازه لاغر باشد برای قربانی مناسب نیست. 5- در خانه¬ای که دو یا چند خانواده زندگی می¬کنند و از لحاظ مالی ضعیف هستند؛ آیا درست است با هم یک گوسفند را قربانی کنند؟ بله 6- کسی که در خارج است آیا می تواند کسی را وکیل کند تا به ¬جای او قربانی کند ؟ بله 7- آیا منتقل کردن حیوان قربانی یا گوشت آن از شهری به شهر دیگر جایز است؟ بله 8- چند خانواده می¬توانند برای قربانی گاو یا شتر در قیمت آن با هم شریک بشوند؟ هفت خانواده 9- گوشت قربانی چگونه تقسیم می¬شود؟ بهتر است قسمتی از گوشت قربانی را به فقرا و نیازمندان و مقداری را به قوم و خویشان انفاق کند و قسمتی را برای مصرف خانواده¬اش نگهداری کند. مقدار هر کدام در شرع تعیین نشده و بستگی به خود شخص دارد. نگهداری گوشت قربانی بیش از سه روز: در اوایل اسلام چون مسلمانان در فقر و تنگدستی بودند جایز نبود کسی¬که قربانی می-کند گوشت قربانی را بیش از سه روز ذخیره کنند امّا بعد¬ها که وضعیّت اقتصادی مسلمانان بهتر شد این حکم برداشته شد. هنوز هم اگر مردم شهر یا روستایی در فقر شدید باشند که برای تأمین غذای روزمرّه نیاز به گوشت قربانی داشته باشند باز هم ذخیره گوشت قربانی، بیش از مصرف سه روز جایز نخواهد بود و اگر نیاز مردم شدیدتر شد حتّی ذخیره کردن برای یک روز هم جایز نیست.» ( فتح الباری لابن حجر 16/41) قصّاب¬ها بدانند: ـ کاردی که با آن قربانی می¬کنید باید تیز باشد تا حیوان زجر نکشد. ـ در هنگام ذبح باید گوسفند را بر پهلوی چپ خوابانده و صورتش را به طرف قبله کنید. ـ رسول الله r در هنگام ذبح حیوان می گفت: (بسم الله والله اکبر) ـ در ایّام عید قربان، گوشت قربانی را به عنوان دستمزد خود قبول نکنید.
تبلیغات
ورود استاتید
ورود طلاب
لینک های مرتبط