منوی اصلی
Skip Navigation Links
عناوین آخرین مقالات
نظر سنجی
آمار بازدید سایت
دعوت به کار خیر
دعوت به كار خير.... در اين باب، سخن از اين است که انسان سعي کند راه وروش درست را که به نفع دين ودنياي مردم است برايشان بيان نمايد. زيرا پيامبر فرمود: "مَنْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ فَلهُ مثلُ أَجْرِ فَاعِلِهِ" يعني:کسي که مردم را به سوي خير ونيکي راهنمايي مي کند، پاداشي همانند انجام دهنده آن کار خير دريافت مي¬کند. كه در اينجا منظور از دعوت به سوي خير ونيکي، دعوت به انجام کارها وگفتن سخناني است که الله متعال دوست دارد.در حديثي ديگر رسول اکرم ــ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ــ مي¬فرمايد: «مَنْ دَعَا إِلَى هُدًى كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أُجُورِ مَنْ تَبِعَهُ لَا يَنْقُصُ ذَلِكَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْئًا، وَمَنْ دَعَا إِلَى ضَلَالَةٍ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ الْإِثْمِ مِثْلُ آثَامِ مَنْ تَبِعَهُ لَا يَنْقُصُ ذَلِكَ مِنْ آثَامِهِمْ شَيْئًا». معني ومفهوم حديث: از ابوهريره - رضي الله عنه - روايت شده است که پيامبرــ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ــ فرمودند: "کسي که مردم را به سوي هدايت دعوت کند، پاداش او همانند پاداش کساني است که از او پيروي مي¬کنند و هدايت¬پذير مي¬شوند،ولي با اين وجود چيزي از اجر وپاداش پيروانش کم نمي¬شود. و کسي که به گمراهي و گناه دعوت کند، در گناهي که مردم را به آن تشويق کرده ومردم تابعش شده¬اند مثل آنها گناه به¬ دوش مي-کشد.با اين وجود از گناه آنها نيز چيزي کم نمي¬شود." دعوت به سوي هدايت، به اين معناست که راه درست را براي مردم بيان کنيم وآنها را دعوت کنيم که چنين راهي را بپيمايند و چنين کار با ارزشي را انجام دهند. به عنوان مثال براي مردم بيان كنيم كه« نمازشب» سنت است، يا صدقه دادن سنت است وثواب زيادي دارد، اگر مردم به پيروي از ما نماز شب بخوانند و به مستمندان صدقه بدهند، در اين¬صورت پاداشي همانند پاداش عمل آنها براي ما نوشته مي-شود. بدون آنکه از پاداش آنها چيزي کم شود. ولي اگر مردم به سخنان ما عمل نکردند. باز هم پاداش خود دعوت براي ما وجود دارد. رسول اکرم ــ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ــ در ادامه اين حديث مي¬فرمايد: هرکس مردم را دعوت به گم¬راهي کند يعني گناهان را نزد مردم زيبا جلوه دهد وآنها را تشويق به خرافات وگناه وبدعت وشرک نمايد(که همه اين¬ها گم¬راهي است.) گناهش همانند گناه کساني خواهد بود که تابع او مي¬شوند. واين همانندي در گناه چيزي از گناه پيروان او را کم نمي¬کند، يعني اينطوري نيست که شخص دعوت دهنده به گم¬راهي همه گناهان پيروان خود را به دوش بکشد وآنها هم بي تقصير باشند.زيرا خداوند در سوره زمر فرمود:( وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (زمر7) يعني: هيچ كس بار گناهان ديگري را بر دوش نمي‌كشد ( و گناهان ديگري را به گردن نمي‌گيرد ) . بعدها بازگشت همه شماها به سوي پروردگارتان خواهد بود و از چيزهائي كه مي‌كرده‌ايد آگاهتان خواهد ساخت . چرا كه او آگاه از اسرار و افكار نهفته در سينه‌ها است. و در اين حديث وآيه درس مهمي است براي انسان براي اينکه عقل خود را به دست ديگران ندهد، تقليد کورکورانه نکند، که چون فلاني گفته است ما انجام مي¬دهيم، وگناهش با خودش است ما که مقلد هستيم. لازم به ذکر است که دعوت کردن به خير وخوبي از اسباب هدايت است ونيز دعوت به گناه وبدي که به گم¬راهي مي¬کشاند هم قولي است وهم عملي. دعوت قولي اين است که انسان به زبان خوش ومحبت آميز به کسي بگويد اين کار را انجام بده، اين راه را برو که باعث سعادت توست. ودعوت عملي اين است که انسان جزو کساني باشد که مردم از او پيروي والگو برداري مي¬کنند. چنا¬نچه اگر از مردم بپرسند که چرا اين کار را انجام مي¬دهيد؟ مي¬گويند: چون ما ديديم فلان شخصيت معتبر اين را انجام داده است، پس جايز است. خلاصه¬ي کلام در اين باب، اين است که هرکس سبب وانگيزه عمل خير يا بدي را ايجاد کند در پاداش يا گناه، همانند پيروان خود خواهد بود. شعر: اي که هستي بر دين پاک مصطفي....ندايي ده بندگان را به خير و صدق و صفا... در حرف خير و کارخير رضاي يزدان بود....ديگران هم ياد گيرند، سرمشق مردان بود.... گر بپذيرد کسي گفتار و کردار تو.....پاداش همانند دهد به تو، يار تو... کم نشود ز اجرش، چو خود عمل کرده است.....بار خود را بسته است، فکر اجل کرده است.... «رنجبر» در پايان از الله تعالي خواستاريم که ما را از کساني قرار دهد، که قولاً وعملاً توفيق دعوت به کارهاي خير يافته اند. واجر وپاداشي همانند پاداش پيروان را از آن خود کرده¬اند. وبه ما ايمان و بينش وبصيرتي عطا کند که فريب هيچ دعوت کننديي به گم¬راهي را نخوريم. محمدصالح کريمي
تبلیغات
ورود استاتید
ورود طلاب
لینک های مرتبط